Vuonna 2024 some-markkinoinnin kenttä on dynaamisempi ja monimuotoisempi kuin koskaan aikaisemmin. Yhteisöllisyys, vastuullisuus ja tekoäly ovat keskeisiä some-markkinoinnin trendejä, jotka muokkaavat markkinointikenttää ja tarjoavat uusia mahdollisuuksia brändeille. Kilpailu sosiaalisessa mediassa kasvaa, mutta aito ja realistinen sisältö kiinnostaa yhä enemmän.
Yhteisöllisyys kukoistaa
Yleisö odottaa aitoja ja merkityksellisiä yhteyksiä brändien kanssa. Enää viimeistelty ja kiillotettu ulkokuori ei kiinnosta niin kuin ennen. Halutaan nähdä brändin todellisia kasvoja ja behind the scenes -materiaalia. Yrityksen kasvot ja arki kiinnostaa ja halutaan nähdä oikeita ihmisiä kameran takaa.
Keskustelun ja vuorovaikutuksen edistäminen on tärkeämpää kuin koskaan. Nopeat reagoinnit ja yhteydenpito asiakkaiden kanssa luo merkityksellisyyden ja yhteisöllisyyden tunteen asiakkaalle. Some-markkinoinnissa asiakkaat otetaan yhä herkemmin myös osaksi yrityksen sisältöä. Esimerkiksi Lego on kehittänyt alustan, jossa fanien suunnittelemia Lego-settejä pystyy äänestämään ja parhaat näistä pääsevät tuotantoon asti. Näin asiakaskunta pääsee vaikuttamaan yrityksen toimintaan ja ovat osa yhteisöä.
Vahvat yhteisöt kanavakohtaisesti luovat brändiuskollisuutta. Monet brändit ovat joko tietoisesti tai tiedostamattaan rakentaneet ympärilleen yhteisön. Marimekko on rakentanut yhteisön suomalaisen designin ystäville. Se tarjoaa eksklusiivisia tarjouksia ja etuja yhteisönsä jäsenille ja mm. uutiskirjeen tilaajat saavat tietää uusista tuotteista ja alennuksista ensimmäisenä. Marimekon fanit ovat luoneet omia yhteisöllisiä ryhmiä Facebookiin ja Instagramiin, joissa jakavat marimekko-aiheisia kuvia sisustuksestaan, käsitöistään tai asuistaan. Marimekko jakaa myös omissa sosiaalisen median kanavissaan näitä julkaisuja.
Vastuullisuus on ykkönen
Kuluttajat suosivat vastuullisia ja ympäristötietoisia brändejä. Enää ei riitä kuitenkaan pelkät korulauseet vastuullisuudesta, vaan halutaan entistä enemmän nähdä konkreettisia tekoja sanojen sijaan. Vastuullisuudesta viestitään myös somessa. Moni yritys myös ottaa kantaa vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen ja nostaa keskustelua aiheesta.
Vastuullisuuden osa-alueita ovat ympäristövastuuta, sosiaalista vastuuta sekä taloudellista vastuuta. Vastuullinen yritys ottaa huomioon ihmisoikeudet ja tasa-arvon. Myös ympäristöstä ja sen kantokyvystä huolehtiminen yrityksen kulutuksen suhteen kuuluu vastuullisen yrityksen toimiin. Vastuullinen yritys myös huolehtii taloudestaan eikä kuluta yli varojen tai velkaannu tahallisesti.
Läpinäkyvyys ja eettisyys ovat brändistrategian kulmakiviä. Läpinäkyvyys ei ole enää trendisana. Se tarkoittaa konkreettisesti läpinäkyvyyttä yrityksen toiminnan suhteen. Brändin arvot, missio, visio ja strategia nostetaan kaikkien näkyville. Monet yritykset viestivät nykypäivänä myös negatiivisista palautteista tai kokemuksista, ja kertovat saamiaan oppeja näistä. Sosiaalinen media helpottaa läpinäkyvyyden lisäämistä huomattavasti, sillä se tavoittaa suuren yleisön nopeasti.
Kestävään kehitykseen sitoutuneet brändit erottuvat kilpailijoista. Kestävästä kehityksestä puhutaan yhä enemmän. Myöskin some-markkinoinnissa on alettu tuoda sitä esille. Kestävä kehitys nykypäivänä tarkoittaa konkreettisia tavoitteita ja keinoja niiden suhteen. Suomalaisista yrityksistä mm. Nokian Renkaat on asettanut 7 kestävään kehitykseen liittyvää tavoitetta ja viestii avoimesti toimistaan kestävän kehityksen saralla. Viesti välittyy myös sosiaalisen median kautta.
Tekoäly mullistaa some-maailmaa
Tekoäly auttaa optimoimaan sisältöä, kohdentamaan mainontaa ja analysoimaan dataa. Yritysten on yhä tärkeämpää kerätä dataa omissa kanavissaan ja hyödyntää sitä mainonnan kohdentamiseen. Tekoälytyökalut helpottavat kohdentamista ja datan keräämistä huomattavasti. Muun muassa Metan tekoälytyökalu auttaa hahmottamaan yrityksen kohderyhmää eri kanavissa ja luomaan automaattisia kohderyhmiä yritykselle maksettua mainontaa varten. Yritykset saavat tietoaan hyvinkin laajasti heidän kohderyhmistään eri somealustoilla sekä kuinka he käyttäytyvät. Esimerkiksi Tiktok näyttää videokohtaiset tiedot toiston pituudesta, missä kohtaa käyttäjä on lopettanut katsomisen tai mistä käyttäjä on löytänyt videosi pariin. Samoin myös Facebook ja Instagram kertovat iän, sukupuolen ja maantieteellisen sijainnin kohderyhmästäsi sekä sisältösi menestymisen ja tarjoavat dataansa pohjautuen mm. maksettuun mainontaan valmista kohderyhmää.
AI-työkalut automatisoivat rutiinitehtäviä ja tehostavat some-markkinointiprosessia. Esimerkiksi kuvat ja videot saa luotua tekoälytyökaluja käyttäen. Aiheet ja ideat antaa chat-pohjainen tekoälytyökalu, mikäli et itse keksi kiinnostavia aiheita. Tekoälyn kehittyessä saat entistä persoonallisempaa sisältöä luotua vaivattomasti. Tekoälyn luoman sisällön lisäksi täytyy muistaa, että käyttäjät kaipaavat myös persoonallista sisältöä ja aitoja yhteyksiä yrityksen välillä.
Tekoälyn avulla brändit voivat tarjota entistä personoidumpia ja yksilöllisempiä kokemuksia. Monet brändit käyttävät personoituja suosituksia tuotteista käyttäjän aiempaan selaushistoriaan pohjautuen. Personoinnin avulla saadaan mainonta tuntumaan siltä, kuin se ei olisikaan mainontaa, vaan käyttäjä kokee saavansa hyötyä. Käyttäjän etsiessä tiettyä tuotetta, saattaa mainoksia kyseisistä tuotteista alkaa ilmestyä somekanaviin, jolloin käyttäjä saattaa kokea saavansa hyötyä löytäessä oikean tuotteen. Sen sijaan, että hän olisi käyttänyt aikaansa tuotetta etsien eri sivustoilta, somemainonta toi tuotteen aivan hänen silmiensä eteen.
Muita merkittäviä some-markkinoinnin trendejä
Lyhytvideobuumi jatkuu edelleen. TikTokin ja Instagram Reelsin kaltaiset lyhytvideoformaatit ovat valloittaneet sosiaalisen median. Lyhyet pystyvideot ovat kovassa nousussa ja pystyvideoita on nyt lähes joka sosiaalisen median alustalla. Toki näiden lisäksi myös edelleen pidemmät videot pitävät suosiotaan.
Yritysten live-lähetykset yleistyvät. Brändit hyödyntävät live-lähetyksiä tuote-esittelyihin, kysymysten ja vastausten tilaisuuksiin ja vuorovaikutuksen lisäämiseen. Live-lähetysten avulla saadaan tuotua asiakkaat osaksi brändiä ja saadaan kerättyä tärkeää tietoa ja palautetta asiakkailta.
Vaikuttajamarkkinointi kehittyy. Yhteistyö relevanttien vaikuttajien kanssa on tehokas tapa tavoittaa uusia kohderyhmiä ja rakentaa luottamusta. Vaikuttajamarkkinointi keskittyy yhä enemmän pienemmän tason vaikuttajiin eli mikro- ja makrovaikuttajiin. Myös sosiaalisen median vaikuttajien arvot ja arki vaikuttavat yhä enemmän siihen, kuka valikoituu brändin lähettilääksi. Hauska ilmiö vaikuttajamarkkinoinnin saralla on myös lemmikkivaikuttajat, jotka keskittyvät promoamaan lemmikkituotteita. Tästä lisää on luvassa tulevassa artikkelissa.
Ensimmäisen osapuolen datan merkitys kasvaa. Brändien on tärkeää kerätä ja hyödyntää omaa dataansa tehokkaasti kohdentaakseen markkinointiaan. Tekoälytyökalut helpottavat tuon datan keräämistä huomattavasti.
Kuinka menestyä some-markkinoinnissa vuonna 2024
Brändien on oltava valmiita sopeutumaan nopeasti muuttuvaan some-maailmaan. Uusia kanavia syntyy ja vanhat poistuvat. Trendejä tulee ja menee. Yrityksen täytyy osata navigoida näiden välillä ja poimia itselleen relevantit elementit käyttöön.
Aito yhteydenpito ja vuorovaikutus yleisön kanssa ovat avainasemassa. Isot ja etäiset korporaatiot eivät houkuta, vaan halutaan kuulua joukkoon ja nähdä aitoa tekemistä.
Tekoälyn hyödyntäminen tehostaa markkinointia ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Tekoäly mahdollistaa entistä tarkemman ja nopeamman kohdentamisen. Sisältö saadaan luotua käyttäjälleen henkilökohtaiseksi ja sisällöntuotanto helpottuu tekoälyn tuomien työkalujen myötä.