fbpx

6 syytä miksi yrityksellä täytyy olla nettisivut

Nettisivujen olemassaololle löytyy tänä päivänä montakin hyvää syytä. Yksi tärkeimpänä niistä on ihmisten tarve tarkistaa lähes jokainen asia netistä. Mikäli yritystäsi tai sen sivuja ei löydy hakutuloksista, valitaan sellainen joka sieltä löytyy. Useimmin vielä sellainen, joka tulee hakutulosten ensimmäisellä sivulla vastaan. 

Informointi

Pääasiallisesti jokaisen yrityksen nettisivuilla kerrotaan jotain informaatiota yrityksestä sekä sen toiminnasta. Jos näin ei ole, sivut eivät välttämättä palvele kävijöitä. Potentiaalisen asiakkaan, eli sivuilla kävijän tulee tietää, millainen yritys on kyseessä, sillä hänellä ei todennäköisesti ole mielenkiintoa kaivella sen enempää tietoa. Yksinkertaisten ja lyhyiden asioiden havainnollistaminen kuvin ja kaavioin helpottaa montaa nettisivuilla kävijää sisäistämään tietoa nopeammin.

Myynti

Nettisivut voivat käsittää myös niiden yhteyteen rakennetun verkkokaupan. Online-myynti on kovassa nousussa, eikä pääosin kivijalkojen pitäminen olekaan enää niin kannattavaa kuin ennen. Verkkokauppa ohjaa asiakastaan suoraan ostamaan tuotteen tai palvelun sivuilta. Nykyään palveluiden verkkokaupat ovat saaneet myös enemmän suosiota. Aikaa varatessaan on helppoa maksaa palvelusta etukäteen, jotta ei tarvitse enää myöhemmin sitä miettiä. 

Myynti nettisivuilla voi käsittää myös siihen ohjaavan toiminnan kuten yhteystietolomakkeen täyttämisen, soittopyynnön jättämisen ja niin edelleen. Myynnin edistämiseksi ostopäätöstä helpottaa, jos hinnat on esitetty selkeästi nettisivuilla. Toki kaikkia hintoja ei voi suoraan määritellä, mutta mikäli voit, kannattaa laittaa ne esille sivuillesi.

Brändi

Mikäpä olisi sen parempi paikka saada yrityksen brändiä ja visuaalista ilmettä esille, kuin omat nettisivut. Värit, fontit ja kuvat luovat osuvien tekstien kanssa mielikuvaa yrityksestä. Näihin asioihin on myös helppo vaikuttaa ja tehdä muutoksia. Pelkillä väreillä ja teksteillä saadaan luotua halutunlaista mielikuvaa, mutta myös kuvat ja videot ovat hyvä lisä tarkentamaan sitä. 

Asiakaspalvelu

Verkkosivut ovat auki kellon ympäri, joten yhteydenotto on asiakkaalle mahdollisimman helppoa. On mahdollista olla yhteydessä yritykseen sen aukioloaikojen ulkopuolella. Monella saattaa hektisessä arjessa unohtua ottaa yritykseen yhteyttä toimiston aukioloaikojen puitteissa, mutta yksinkertainen yhteydenottolomake toimii kellon ympäri. Näin ollen asiakas voi laittaa viestin illalla ja yritys voi vastata taas toimiston auettua asiakkaan viestiin. 

Näkyvyys

Verkkosivut tuovat yrityksesi potentiaalisten asiakkaiden näkyville. Ole siellä, missä asiakkaasi ovat. Optimoidut nettisivut nostavat yrityksesi sivuja hakutuloksissa korkeammalle ja se auttaa siten potentiaalisia asiakkaita löytämään juuri sinun yrityksesi sivuille. Hakukoneissa näkyvyyttä voidaan lisätä oikeanlaisella verkkosivumuotoilulla, sekä varmistamalla sivujen hakukonelöydettävyys. Verkkosivut ovat yksi tärkeimpiä osia monikanavaisen näkyvyyden lisäämiseksi sosiaalisen median rinnalla. Laajalla näkyvyydellä tavoitetaan useita kohderyhmiä, joita voidaan analytiikan perusteella kohdentaa ja näin löytää oikeat asiakkaat vierailemaan sivuille.

Löydettävyys

Kuten jo alussa kävi ilmi, mikäli yrityksellä ei ole nettisivuja se ei ole olemassa. Näin siis teoreettisesti moni ajattelee. Yritys, jolla ei ole verkkosivuja, vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä. Hyvällä löydettävyydellä ja persoonallisella ilmeellä lisätään yrityksen luottamusta asiakkaiden silmissä. Tarkkaan suunnitellulla hakukoneoptimoinnilla voidaan varmistaa, että yritys löytyy oikeilla hakusanoilla ja tavoittaa siten oikeat kohderyhmät. Oikeanlainen ja helppo löydettävyys palvelee sekä yritystä että tiedon hakijaa.

Siispä

Kuten on jo käynyt ilmi, nettisivujen olemassaololle on montakin painavaa syytä. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että huonosti toteutetut ja epäselvät verkkosivut voivat saada asiakkaan ennemmin hämilleen. Nykypäivänä myös sekavat sivut täynnä kirjoitusvirheitä tai bugeja, saavat ihmiset epäilemään yritystä huijaukseksi. Kannattaakin siis panostaa nettisivujen tekemiseen, jotta niistä saa parhaan mahdollisen hyödyn ja potentiaalin irti. Maailma kehittyy kovaa vauhtia ja voi olla, että tulemme näkemään nettisivuille vielä ihan uusia käyttötarkoituksia näiden lisäksi.