Kestävä markkinointi ei ole tyylisuuntaus tai pelkästään aikamme trendi. Kestävyys on monialainen käsite ja saattaa sen vuoksi jäädä usein hämärän peittoon tai tuntua hyvin etäiseltä aiheelta itselle käsiteltäväksi. Kestäviä periaatteita noudattaen mahdollistamme planeettakestävyyden lisäksi myös liiketoimintamme pitkäikäisyyden. Kestävyydestä puhuttaessa mielikuvat liittyvät monesti ympäristöön, mutta kestävyys kattaa myös monia muita osa-alueita, kuten taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden.
Kestävän markkinoinnin valintoja
Kestävää markkinointia voidaan toteuttaa hyvinkin arkisilla valinnoilla. Markkinointityöhön käytettävä laitteisto ja toimitilat ovat esimerkkejä asioista, jotka vaikuttavat ympäristön kestävyyteen. Käytämmekö ylimitoitettuja laitteistoja täysiteholla sammuttamatta niitä välissä tai pidämmekö valoja päällä silloin kun niitä ei tarvitse. Pienillä muutoksilla saadaan aikaan kestävyyttä edistäviä tekoja. Toisaalta juuri oikeanlainen valaistus työskennellessä edistää taas sosiaalista kestävyyttä, lisäten ergonomiaa ja sen myötä työhyvinvointia. Näin myös työ tuntuu miellyttävältä, eikä rasita yhtä paljon kuin vaillinaiset työolosuhteet.
Toisenlaisena esimerkkinä, hinnoittelu on taloudellista kestävyyttä. Sopivalla hintatasolla kasvu pidetään vakaana, jolloin edistetään taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä, kun mahdollistetaan huolettomampi arki, sekä varmistetaan vakaa paikka osana yhteiskunnan yritysekosysteemiä. Liian hätäinen kasvu tai alhaiset hintatasot voivat velkaannuttaa yrityksen, jolloin talous ei ole kestävällä pohjalla. Kestäviä valintoja voidaan siis tehdä analysoimalla tekoja ja niiden seurauksia.
Osamme kestävässä keskustelussa
Meillä Norttella kestävää markkinointia edistetään erityisesti asiakasnäkökulman kautta, sillä tuotamme markkinointia pyrkien ymmärtämään asiakkaiden tarpeita. Esimerkiksi nettisivuja rakentaessa tai some-päivityksiä luodessa pohdimme sitä, mikä luo merkitystä teidän asiakkaillenne. Näin tuottamamme sisältö kestää paremmin aikaa, sillä se palvelee loppukäyttäjän perimmäisiä tarpeita ja tarjoaa oleellista tietoa. Rakennamme myös yrityksellemme vakaata pohjaa toiminnan jatkuvuuden takaamiseksi, jotta voimme edistää vastuullista liiketoimintaa myös tulevaisuudessa.
Saat nyt edellisten nostojen lisäksi käyttöösi yhden konkreettisen ja helpon vinkin edistää kestävää markkinointia, olitpa sitten yrityksen edustaja tai markkinoinnin kuluttaja. Vinkki kuuluu näin: tee julkaisu jostain kestävyyden osa-alueesta someen. Markkinointikanavat toimivat hyvänä keskustelualustana tietoisuuden laajentamisesta, jolloin voimme edistää kestävyyttä jo yhdellä pienellä postauksella. Mekin pyrimme ajoittain muistuttelemaan kestävien ja vastuullisten toimintatapojen edistämisestä.
Tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia
Markkinointi on uusien teknologioiden myötä usein nopeastikin muuttuva ala. Yhtenä kestävänä toimintatapana voidaan pitää sitä, että pysytään ajan hermolla ja tutustutaan tulevaisuuteen. Näin pystymme tarjoamaan oleellista ja tähän aikaan soveltuvaa tietoa ja ammattitaitoa asiakkaillemme. Varautuminen on myös osa pitkäkestoisen yritystoiminnan valttikortteja, jos halutaan jatkaa toimintaa muuttuvassa ympäristössä pidempään kuin kaksi viikkoa.
Jatkuvan ja monialaisen muutoksen mukana voi olla välillä haasteellista pysyä, mutta uutisia ja alan uutuuden ketteriä toimijoita seuraamalla pääsee nopeasti kiinni uusimpiin uutuuksiin. Tällä hetkellä kuumimpana keskustelussa ovat olleet sääntelyn puolesta verkkosivujen evästeettömyys, sekä teknologiamurroksen osalta tekoäly. Tekoäly saattaa muuttaa taas kerran ihmisten hakutottumuksia ja sillä voi olla markkinoinnin näkökulmasta vaikutusta nettisivujen ja somemarkkinoinnin toteutukseen. Seuraamme jatkuvasti tilannetta, sekä kirjoittelemme ja postailemme someen uusista läpimurroista niiden ilmetessä.
Kestävää markkinointia tänään ja huomenna
Kestävä markkinointi käsittää siis useita osa-alueita ja sitä voidaan edistää päivittäin pienillä teoilla ja rutiineilla. Meillä kaikilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun ja avartaa näkökulmia kestävän ajattelun monimuotoisuudesta. Uusimmat tuulet teknologiassa tuovat uusia tapoja tehdä markkinointia ja yleistä keskustelua seuraamalla voimme pitää itsemme ajantasalla, jotta voimme toimia kestävien periaatteiden mukaan tänään ja huomenna. Valveutuneet kuluttajat pitävät vastuullisuutta entistä tärkeämmässä roolissa valitessaan yritystä, jota haluavat tukea. Yhdessä luomme yksilöinä kaikille yhteistä tulevaisuutta.