Oletko miettinyt milloin olisi hyvä aika päivittää yrityksesi nettisivut? Tai tarvitseeko niitä edes päivittää, kun ne kerran on luotu? Nettisivujen päivittämiseen voi olla montakin hyvää syytä. Suurimpana niistä nettisivujen toimimattomuus. SIvujen tulisi olla toimivat niin tietokoneella, kuin mobiililaitteillakin. Mikäli sivut eivät toimi tai toimivat huonosti, ne kannattaa päivittää pikimmiten.
Toimivuus ja käyttökokemus
Kun nettisivut eivät toimi joko ollenkaan, tai toimivat huonosti, on korkea aika päivittää ne. Et tee mitään nettisivuilla, jotka eivät avaudu. Myös sivujen hidas latautuminen ja toimimattomat elementit saavat käyttäjän poistumaan sivuilta nopeasti. Ei nykypäivän kiireen keskellä ole monella aikaa odotella sivuston latautumista. Huono skaalautuvuus niin tietokoneella kuin mobiilissakin hankaloittaa selaamista ja käyttäjä saattaa turhautua eikä jaksa tapella sivujen kanssa sen pidempään. Siispä päivittämisen yhteydessä kannattaa varmistaa, että verkkosivut mobiilioptimoidaan myös mobiililaitteille sopivaksi.
Ulkoasu ja brändi
Mikäli sivuilla näkyvä ulkoasu ei miellytä enää silmää, tai asiakkaat ovat antaneet palautetta, kannattaa sivuja muokata. Selkeät ja brändin mukaiset sivut ovat useimmiten asiakkaan mieleen. Brändin näkymiseen ja omalaatuisuuteen kannattaa panostaa myös nettisivuilla. Nettisivujen kuvia ja visuaalisia elementtejä kannattaa pitää ajan tasalla ja vaihtaa tarvittaessa. Enää tänä päivänä ei välttämättä toimi 1990-luvulla päivitetyt kuvat. Jos yritys tekee brändiuudistuksen tai muuten muokkaa brändin visuaalista ilmettä, se kannattaa laittaa näkyville myös nettisivuille.
Ajantasaiset tiedot
Turhauttaako soittaa nettisivuilta löytyvään numeroon, joka ei ole enää käytössä? Vanhentuneet yhteystiedot tulisi päivittää uusiin heti nettisivuille. Kun yrityksen toiminta muuttuu, laajenee tai kapenee, olisi hyvä päivittää sivuille ajantasaiset tiedot. Uudet tuotteet tai palvelut olisi syytä lisätä nettisivuille ja poistuneet luonnollisesti poistaa. Jos yrityksen toiminta tai palvelut muuttuvat laajasti tai halutaan esimerkiksi rakentaa nettikauppa tai muuta vastaavaa, olisi hyvä sivut päivittää kokonaan uusiksi.
Hakukonekelpoisuus
Sivuja tulee pitää ajan tasalla hakukonetuloksia ajatellen koko ajan. Google näyttää hakutuloksissa sivuja, joiden sisältö on käyttäjälleen relevanttia ja luotettavaa. Tämän vuoksi sisällöllä on suuri merkitys hakutuloksissa näkymisen kannalta. Sisällön tulee olla omalaatuista, mutta aiheeseen liittyvää ja sellaista, joka on sivuston kävijälle mieluisaa lukea. Aiemmin hakukoneoptimointia on voinut tehdä huijaamalla hakukoneita, mutta nykypäivänä sen toimivuus (ja toivottavasti myös suosio) on laskussa. Blogin päivittäminen tukee hakukonenäkyyvyyttä, kun siinä käytetään oikeita avainsanoja. Sivujen sisältöä olisi suotavaa päivittää aika ajoin ja tarkistaa käytössä olevat avainsanat sekä sivujen linkitykset.
Verkkosivut kannattaa pitää ajan tasalla
Nettisivujen päivittäminen ei tarkoita uusien sivujen rakentamista, vaan vanhoja sivuja voidaan muokata paremmaksi. Joissakin tapauksissa uusien sivujen luominen on välttämätöntä tai helpompi prosessi. Kannattaa pitää silmällä omia sivuja ja niiden kävijämäärää. Mikäli kävijämäärä on laskenut rajusti tai sivuilla ei alkuunkaan ole kävijöitä, kannattaa kiinnittää huomiota sivujen toimivuuteen ja sisältöön. Tällöin nettisivuja voi olla tarpeen päivittää niin, että kävijät löytävät sivuille sekä viihtyvät siellä tarpeeksi kauan.