fbpx

Maksettu mainonta – Kuinka onnistua digimainonnassa?


Sosiaalista mediaa käyttää suuri osa ihmisistä. Näin ollen somessa on helppoa saada äänensä kuuluviin isommallekin yleisölle. Kuitenkin nykypäivän algoritmit vaikeuttavat orgaanisen näkyvyyden saavuttamista alustoilla. Tämän vuoksi maksettu mainonta on ottanut valtaa markkinoinnin saralla. Myös Google on jo vuosia sitten ottanut käyttöön maksetun mainonnan hakutuloksissa. Samalla logiikalla kuin fyysisissä mainoksissa niin netissäkin näkyvimmät mainospaikat maksavat eniten.

Suunnittelu

Maksettu mainonta kannattaa suunnitella tarkkaan, jotta rahat eivät valu kankkulan kaivoon. Mitä paremmin kohderyhmä on tiedossa, sitä paremmin mainoksella saa tuloksia. Kannattaa siis perehtyä omaan asiakaskuntaan hyvin sillä se kannattaa. 

Suunnittelussa on hyvä miettiä tavoite maksetulle mainonnalle. Tavoite määrittää mainoksen sisältöä ja budjettia. Mikäli tavoite on näkyvyyden saavuttaminen tai julkaisuihin sitoutuminen, antaa mainoksen suunnittelutyökalu selkeät määrät kuinka paljon näkyvyyttä milläkin summalla saa. Tavoite tulisi olla konkreettinen ja selkeä. Se voi olla näkyvyyden saavuttaminen, myynnin tai kontaktien lisääminen tai ihmisten ohjaaminen kotisivuille. 

Budjetti kannattaa miettiä tarkkaan. Se olisi hyvä olla laskettu mieluummin hieman yläkanttiin kuin alakanttiin. Muutamat kympit kuussa eivät juurikaan tuota tulosta. Mitä suurempi kohdeyleisö halutaan saavuttaa, sitä enemmän pitää laittaa rahaa maksettuun mainontaan.

Toteutus

Kun tarvittavat suunnitelmat on tehty ja budjetit sekä aikataulut luotu, päästään toteuttamaan itse mainontaa. Mainokset kannattaa suunnitella hieman etukäteen ja perehtyä valmiiksi saatavilla oleviin kohderyhmän rajaus-kriteereihin. Mikäli yrityksellä itsellään ei ole tarvittavia resursseja tai tietotaitoa, kannattaa maksettu mainonta ulkoistaa. 

Selkeys ja yksinkertaisuus toimii usein markkinoinnissa, mutta joskus myös kysymysten ilmoille jättäminen saa kohderyhmän valppaaksi. Brändin visuaalinen ilme ja kommunikointityyli on hyvä muistaa mainontaa suunniteltaessa. 

Seuranta

Jatkon kannalta mainosten tulosten seuranta on tärkeää. On hyvä tietää mitkä postaukset toimivat ja mitkä eivät tuota tulosta. Myös kohderyhmän määritys kannattaa katsoa kuntoon, mikäli mainos ei saavuta haluttua tavoitetta. Mikäli mainos on saavuttanut halutun tavoitteen, kannattaa siitä ottaa hieman mallia seuraavaa mainosta suunniteltaessa. Usein sama tyyli puree kohderyhmään parhaiten. 

Summa Summarum

Maksettu mainonta ei ole mitään rakettitiedettä. Se toimii hyvänä osana yrityksen markkinointia ja tuottaa usein hyviä tuloksia. Kohderyhmän määrittelemisessä kannattaa olla tarkkana ja siihen olisi hyvä panostaa mikäli mielii saada hyviä tuloksia. Kannattaakin siis ainakin kokeilla maksetun mainonnan voimaa. Se voi olla hyvinkin toimiva keino yrityksellesi.